Lite om Gold Star Catalina Scrambler och andra varianter

 

 

För ett tag sedan fick vi ett samtal från Torbjörn Forsgren, han hade skaffat sig en BSA Gold Star av den lite ovanligare typen, frågan var vad det egentligen är för något.

 

Efter att vi fått lite bilder har vi kunnat gräva mer i historien. Maskinen kommer från USA, det vet vi och där hade man sedan länge byggt specialversioner av BSA-modellerna för denna marknaden. Särskilt populärt är off-roadvarianter med stora motorer. Gold Star varianterna fanns mellan 1959 och 1964 se aktuella ramnummer i slutet av artikeln.

 

Då det är väldigt klent med information genom de vanliga BSA böckerna sökte jag mig till Internet för att försöka kunna reda ut begreppen. Jag hade god hjälp av Morgan Johanssons (Molles) internet-projekt BritBike.com ( www.britbike.com ) här finns det lite olika diskussions forum och det lämpliga här var väl BSA Bulletine Board. Här är många amerikaner med och diskuterar olika BSA-frågor av varierande teknisk karaktär och vad är lämpligare än detta. Efter några dagar hade jag fått några intressanta svar och har kommit fram till följande.

 

På den amerikanska marknaden såldes BSA Gold Star 500 cc i flera olika modeller och med spännande namn. BSA Gold Star Road Racer eller BSA Gold Star Clubman var landsvägsmodellen, mest lik den vi brukar se här i europa, racing kamaxlar, Amal GP 1 ½” förgasare, växellåda med 4,96-1 i utväxling på högsta växel, 190 mm fullnavsbroms (i aluminium), tillbakadragen ’Clubman’ avgasrör och den vanliga ’twittering sound’ ljuddämpare, Lucas MagDyno (magnet-generator) och 7 tums ’sport’ strålkastare. 4 gallons ståltank (18 liter) men med högt och brett styre. Dunlop Ribbdäck fram (3,25-19) och Dunlop Universal bak (4,00-19). Hastighetsmätare och varvräknare.

 

BSA Catalina Scrambler eller BSA Gold Star Catalina Scrambler var cross-modellen, kort sadel, inget ljus, central oljetank stor kantig cross-luftrenarburk på höger sida kopplad till en Amal Monoblock 1 7/16” förgasare, cross kamaxlar, cross-växellåda (utväxling på högsta växel 7,26-1), 8” enkelsidig (ribbad) frambroms (i stål), 3 gallons ståltank (13 liter), halvhögt ’crossstyre’ och Dunlop ’Sports’ däck (3,25-19 fram och 4,00-19 bak) och ’Crossavgasrör’ med megafon-ljuddämpare (förstärkare?). Ibland hade den Lucas MagDyno (magnet-generator) och ibland bara Lucas Racing Magnet. Inga instrument alls.

 

Det finns andra varianter också, tex BSA Gold Star Competiton Model eller B34 Special Competiton Gold Star som liknande Catalinan mycket med kort sadel, inget ljus men hade ännu racigare komponenter, racing kamaxlar, Lucs Racing magnet, Amal 1 ½ GP-förgasare, växellåda med 4,92 – 1 i utväxling på högsta växel (två extra bakdrev följde med), tillbakadragen ’Clubmans avgasrör med megafon-ljuddämpare, centraloljetank av aluminium, 8” enkelsidig (ribbad) frambroms (i stål), 2 gallons (9 liter) bensintank i aluminium, halvhögt cross-styre, Dunlop Trials Universal däck (3,00-19 farm och 3,50-19 bak) och var utrustad med varvräknare.

 

Alla hade kromade skärmar, svart ram och kromad bensintank ofta lackad i blått med guldrand men det förekommer också röd färg (med vit rand) som option. Fälgarna var kromade stålfälgar. Korta kromade ’lyckthållre utan öron på Catalina och Competition, gummibälgar på framgaffelbenen. Och vad vi har fått fram vid våra kontakter på Internet så hade i vart fall senare modeller av Catalina en annorlunda ram, den saknade rör-böjen på vänster sida för passagerarfotpinne (den hade ju kort sadel) men på höger sida var den kvar för att fästa avgasröret i.

 

Om vi tittar på bilderna på Torbjörns Gold Star kan man anta att det är en sen Catalina-ram den har ju också kort sadel, sen har någon landsvägs-konverterat den med den vanliga oljetanken och verktygslådan. Efter som den också har en MagDyno så finns ju allt som behövs för att sätta på ljus och det ser ut som man har valt en 6” Lucas strålkastare och vad jag kommer ihåg av samtalet med Torbjörn så är hel/halvljus-knappen placerad på strålkastaren som på senare (B44 / A65) modeller. En av killarna på Internet (som också har en 1963 års Catalina) menade att det mycket väl kan vara så att maskinen är utrustad så redan från början av en återförsäljare. Han påpekar också att Torbjörns maskin har Catalinans fotpinnar (av crosstyp – fästade i ramen under motorn) och bak-broms samt att ibland hade maskinerna just en Lucas MagDyno från början.

 

En bra länk på Internet där man kan studera bilder från försäljningsbrochyrer är på BSA Owners Club of New South Wales i Australien har du här: http://www.acay.com.au/~shanep/pages/catalogs.html .

 

 

Ramnummer för BSA Gold Star modeller åren 1956 - 1963:

 

År        Modell       Beskrivning                                                  Cyl vol        Ramnr               Motornr                     Anm:                                                                                  

1956   B34GS       OHV GOLD STAR USA RIGID               500 cc        BB32R‑301      DB34GS‑501            1, 2            även 1957

1956   B34GS       OHV GOLD STAR "DB" SWING             500 cc        CB32‑4001       DB34GS‑501            2            även 1957

1956   B34GS       OHV GOLD STAR "DBD" SWING          500 cc        CB32‑4001       DBD34GS‑­2001      2

1957   B34GS       OHV GOLD STAR "DB" SWING             500 cc        CB32-                DB34GS-                               se 1956

1957   B34GS       OHV GOLD STAR "DBD" SWING          500 cc        CB32-                DBD34GS-2963

1958   B34GS       OHV GOLD STAR "DBD"                         500 cc        CB32‑7001       DBD34GS‑­3001

1959   B34GS       OHV GOLD STAR "DBD"                         500 cc        CB32‑7873       DBD34GS‑­3753

1959   B34GS       OHV GS CATALINA "DBD"                    500 cc        CB32C‑             DBD34GS‑­3753

1960   B34GS       OHV GOLD STAR "DBD"                         500 cc        CB32‑8701       DBD34GS‑­4601

1960   B34GS       OHV GS CATALINA "DBD"                    500 cc        CB32C‑351      DBD34GS‑­4601

1961   B34GS       OHV GOLD STAR "DBD"                         500 cc        CB32‑10101    DBD34GS‑­5684

1961   B34GS       OHV GS CATALINA "DBD"                    500 cc        CB32C‑601      DBD34GS‑­5684

1962   B34GS       OHV GOLD STAR "DBD"                         500 cc        CB32‑11001    DBD34GS‑­6504

1962   B34GS       OHV GS CATALINA "DBD"                    500 cc        CB32C‑741      DBD34GS‑­6504

1963   B34GS       OHV GOLD STAR "DBD"                         500 cc        CB32‑11451    DBD34GS‑­6881

1963   B34GS       OHV GS CATALINA "DBD"                    500 cc        CB32C‑857      DBD34GS‑­6881      3

 

Anmärkningar:

1 – Stelbens Daytona racermodell.

2 – Fanns även 1957.

3 – Marknadsfördes också i 1964 års US brochyrer

För närvarande vet vi ej vilka ramnummer / motornummer som användes på Competiton modellen.

 

 

Text: Johan Johansson