BSA X65 – En ny BSA som du kan köpa idag

 

Av Johan Johansson

 

(Publicerad i BSA Bladet nr 1 2005).

 

SRM Engineering i Aberystwyth i Wales producerar denna trevliga maskin som ett kit eller en komplett maskin. Alltså en A65:a som nyproduceras.

 

Riktigt ny är den väl inte då den som hel maskin är gjord av gamla delar som renoverats. Riktigare är väl att kalla den - reproducerad.

Alltihop bygger på den design som amerikanen Craig Vetter, (ja – han med Vetter kåpor och sidoväskor mm) designade i början av 1970-talet baserad på BSA Rocket 3. Med produktionsstart i Juni 1972 producerade BSA/Triumph en maskin med namnet X75 Hurricane. Det var en BSA Rocket 3 ram och motor med Vetters designade tank, sadel och sidokåpor som tillsammans blev Triumph X75 Hurricane. 1171 askiner byggdes fram till Januari 1973.

 

 

Denna smakfulla design har SRM Engineering tagit upp igen men nu anpassat den för BSA A65 modellen i vad man kan läsa på deras hemsida för A65 1962 – 1970 chassien. På vår bild här ovan ser man att kitet sitter på en OIF modell (Oil In Frame) alltså en 1971 eller senare modell. SRM levererar alltså detta som ett kit komplett med matchande avgassystem eller som en hel maskin. Man kan då få A65:an uppbyggd som 650 cc standard, 750 cc eller 840 cc ’Road Burner’. Den är då försedd med SRM:s ’Roller Bearing Conversion’ den av många uppskattade vevaxelkonverteringen för A50 / A65 där registersidans nållager ersätts med ett kombinerat nål och vevlager. (Från början känt som Devimead Roller Bearing Conversion innan SRM tog över deras verksamhet). Man säger på sin hemsida att motoprn är uppbyggd av så många nya delar som möjligt.

 

Vill du veta mer rekommendar vi ett besök på SRM:s hemsida http://www.srm-engineering.com eller ring dem på telefon 0044 1970 627771. SRM har omfattande service och reservdelar för framför allt A50 / A65 modellerna men också A7 /A10.

 

JJ

 

2005-03-13