Förbättra framgaffeln på din BSA

 

För A10, A7, B31, B33, M20, M21, B32 och B34-ägaren finns mycket att vinna på denna relativt enkla men effektiva modifiering av framgaffeln. Du som har kört en någorlunda modern maskin med framgaffel av typ Ceriani eller liknande har säker märkt att det är en väsentlig skillnad. Den moderna framgaffeln har både dämpning uppåt och nedåt. Pressar du din 50-tals BSA hårt i en kurva så kan du märka att framgaffeln ofta gungar upp och ned, den går helt enkelt för lätt upp och ned. Med andra ord den saknar dämpning.

 

Eddie Dow sålde följande dämpningstillsats som var en del av deras ”Superleggera Fork Conversion” under 60-talet för att framför allt förbättra egenskaperna på Gold Star, Super Rocket och Rocket Gold Star modellerna. Men den passar lika bra på de övriga modellerna från 50-talets tidiga stelbens B33:a till de sista Rocket Gold Star modellen 1963.

 

 

Studera den bifogade skissen. (I Acrobat PDF-format.) En stång i valfritt material (stål), en ventil i botten (aluminium) med en stålkula i. Denna enkla anordning förändrar radikalt gaffelns okontrollerade svängningar till en fullt dämpad framgaffel med en betydligt stabilare gång vid kurvtagning. Anordningen fästes ursprungligen genom att hål togs upp i gaffelns toppmuttrar och stängerna drogs fast med en mutter som mothåll på insidan och en kupolmutter på ovansidan. Den diskrete BSA-ägaren hårdlöder i en gänga inuti gaffelns toppmutter och får därigenom en dold montering av anordningen. Observera att detta utföres på båda gaffelbenen.

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

Här har du skissen som PDF också (63 kB).

 

 

Lycka till!